Rujukan:
Normaliza Abd. Rahim. (2019). Multimedia dalam Bahasa. Serdang. Penerbit Universiti Putra Malaysia, Selangor.
ELEMEN ASAS GRAFIK
MUDAH |
• Visual atau gambaran yang jelas untuk difahami. • Tiada sebarang kekeliruan dalam menyampaikan mesej.
• Contoh; sekeping gambar seutas jam berwarna hitam di atas meja mudah menjelaskan kepada mereka yang melihatnya.
|
WARNA |
• Satu atau kombinasi beberapa warna yang terdapat pada
gambar. • Warna yang ada mewakili pada mesej yang ingin disampaikan.
• Contoh; iklan makanan segera yang menggunakan tiga warna
sahaja menonjolkan lagi grafik tersebut. |
TEKS |
• Jenis dan saiz font yang
terdapat dalam gambar atau video. • Kandugan dalam teks bertujuan memberikan pemahaman terhadap
grafik.
• Contoh; iklan produk makanan dengan disertai teks
"Lazat dan Mengenyangkan." Maka teks tersebut perlu ditulis dengan
besar menggunakan jenis font yang menarik.
|
KESESUAIAN |
• Grafik yang bersesuaian dengan latar iaitu latar tempat,
latar masa dan latar watak. • Tiap watak mahupun bahan dalam grafik perlu bersesuaian
antara satu sama lain.
• Contoh; sekeping gambar seorang lelaki mengenakan seluar
pendek dan berkaca hitam berlatar belakangkan pemandangan laut. Maka, grafik
tersebut bersesuaian dengan situasi.
|
KESEIMBANGAN |
• Ruang kosong yang ada dalam visual atau video. • Ruang grafik yang sama berat.
• Contoh; iklan produk kosmetik yang divisualkan di bahagian
tengah, di bahagian atas terdapat susunan teks "Sama-sama Cantik"
manakala bahagian kiri dan kanan dibiarkan kosong. Maka grafik ini mempunyai
keseimbangan yang baik.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan